Adverteren

Podcasting is in Nederland een relatief nieuw medium, maar wordt steeds bekender. Als we kijken naar het buitenland zullen podcasts binnen een paar jaar waarschijnlijk een dominante plek innemen binnen het Nederlandse medialandschap. Dit biedt grote kansen. 

Medisch specialistische podcasts zijn er nog nauwelijks. Er zijn enkele door de farmacologische  industrie geproduceerde podcasts. Deze zijn vaak sterk gescript, zijn slecht bereikbaar (niet via de standaard podcasts-apps) en zijn saai. Orly media maakt podcasts die de balans zoekt tussen educatie en vermaak. Het moet niet voelen als huiswerk.

Met adverteren bij onze podcasts bereik je een zeer specifieke groep, namelijk medische specialisten. Maar waarom is adverteren binnen podcasts zo effectief?

1. Specifieke targeting

Omdat we podcasts maken voor medisch specialisten, weet je precies wie er naar luisteren. Daarom kunnen advertenties gericht worden op deze specifieke doelgroep. Natuurlijk is het ook mogelijk om meer algemeen te adverteren binnen al onze podcasts.

2. Bewuste keuze

Waar radio vaak op de achtergrond aanstaat en de televisiekijker een beetje rondzapt en weg loopt tijdens het commercialblok, is de podcastluisteraar zélf op zoek gegaan naar shows die hem of haar interesseren. Daarom luisteren ze fanatiek en geconcentreerd.

tekst sponsor.jpg

3. Groot bereik

Via "Met het mes aan tafel" bereiken we een groot gedeelte van de medische specialisten. Volgens zorgkaart Nederland zijn er 1176 chirurgen in Nederland. Daarnaast zijn nog ongeveer 400 chirurgen in opleidingen. Een aflevering van "Met het mes aan tafel" heeft gemiddeld 2000 downloads.

4. Intieme band 

Podcasts zijn een zogenaamd lean forward-medium. Een podcast wordt aandachtig geluisterd, meestal via de koptelefoon, of in de auto. Hierdoor ontstaat er een intieme, bijna vriendschappelijke band tussen luisteraar en host.

cijfers.jpg